Meny

Du använder en gammal version av din webbläsare. Vänligen uppdatera för en bättre upplevelse.

Förändrade vanor kan
förbättra maghälsan

Krönika av Agneta Kjällman, dietist

Hej!

Jag heter Agneta Kjällman och har arbetat länge som dietist, både på sjukhus, inom livsmedelsföretag och nu som konsult inom näringsfrågor och hälsa. Det gläder mig att mat och hälsa har fått så stort fokus i människors liv, samtidigt som det finns en hel del missuppfattningar om vad som är bra och dålig mat. Men det beror på vem du frågar, de flesta dietister är ofta eniga om vad som är bra hälsosam mat och livsstil.

Att ha ont i magen är inget nytt, men det pratas och skrivs mer om det än någonsin tidigare. Orsakerna till problemen kan vara olika och ibland inte helt utforskade. Vad som ändå är bra, är att det finns hjälp att få. Det forskas en hel del inom området och många blir hjälpta av att ändra sina matvanor. Vid IBS provar en del låg FODMAP (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20136989). Det är en kostförändring som är ganska jobbig att genomföra, men en dietist kan hjälpa till att reda ut att vad just du skulle må bättre av att äta. Även mer klassiska kostråd hjälper. Många mår bra av att äta regelbudet, inte så stora måltider varje gång och 3 huvudmåltider, samt 2–3 mellanmål.

Ingen mår bra i längden av att äta när man är på språng på väg till bussen eller tåget. Det där med att äta i lugn och ro låter väldigt tjatigt och är kanske lättare sagt än gjort, men man mår ofta bra av det! Låt lunchen eller middagen ta åtminstone 20–30 minuter, gärna längre tid.

Jag tror att den allmänna hälsotrenden och uppmärksamheten kring magbesvär gör att många känner efter mer. Och en del märker att de mår bättre av att minska eller ta bort laktos ur sin vardagsmat. Reaktionerna efter att man har druckit mjölk är individuella och påverkas bland annat av hur mycket mjölk man använder vid ett och samma tillfälle.

En fråga som jag har fått ibland är om det kan vara skadligt att använda laktosfria mjölkprodukter för de som tål laktos.  Men det finns inget som talar för den teorin. Hur mycket av enzymet laktas som produceras styrs av generna. För personer med en stor produktion, finns förmågan att bryta ner laktos kvar, oberoende om man konsumerar laktos eller ej.

I framtiden tror jag att man kommer att förbättra förståelsen för olika sorters magproblem, därför kommer det troligen bli lättare att skräddarsy olika koster och livsstilsråd för alla dem som har problem med magen.